گزارش|

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز سوم مسابقات کشتی/ از قهرمانی ساروی تا شانس دو مدال طلای دیگر برای ایران

10:31 - 18 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۱۳۸
المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز سوم مسابقات کشتی/ از قهرمانی ساروی تا شانس دو مدال طلای دیگر برای ایران
اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی به مرور حوادث مهم روز سوم رقابت‌های کشتی در بازی‌های المپیک پاریس پرداخت.

خبرگزاری میزان - در گزارش اتحادیه جهانی کشتی آمده است، محمدهادی ساروی (ایران) اولین برد خود را در چهار دیدار دوران حرفه‌ای خود با آرتور الکسانیان (ارمنستان) فوق ستاره کسب کرد که در زمان و مکان بهتری نمی‌توانست به دست آورد.

ساروی روز چهارشنبه در بازی‌های المپیک پاریس در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم فرنگی، با شکست دیرهنگام الکسانیان، با نتیجه ۴ بر ۱ پیروز شد تا مدال برنزی را که سه سال پیش در توکیو کسب کرده بود، بهبود بخشد. این چهارمین مدال المپیک حرفه‌ای ارمنی و دومین نقره مستقیم او بود. 

ساروی گفت: خدا را شکر در پاریس ۲۰۲۴ اولین طلای ایران را گرفتم و اولین طلای المپیک را بعد از برنز توکیو ۲۰۲۰ کسب کردم، از مربیانم تشکر می‌کنم. بسیار خوشحالم.

در اقدامی دیگر در ورزشگاه مملو از تماشاچی دمارس آرنا، یک روز پس از اینکه ژاپن اولین طلای فرنگی المپیک خود را پس از ۴۰ سال به دست آورد، نائو کوساکا (ژاپن) نیز عنوان قهرمانی وزن ۷۷ کیلوگرم را با طلایی دیگر به دست آورد.

ساروی، قهرمان سه تورنمنت امسال از جمله مسابقات قهرمانی آسیا، در برابر الکسانیان کهنه‌کار که قبلاً او را در نیمه‌نهایی المپیک توکیو و در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ شکست داده بود، مطمئن به نظر می‌رسید و در این باره گفت: کسب مدال طلا پس از سه تلاش بسیار شیرین است. من برای حریفم در فینال احترام زیادی قائلم. او بسیار حرفه‌ای است، با این حال توانستم او را شکست دهم.

ساروی در وقت دوم بر اساس معیار‌های یک بر یک پیش افتاد. در یک تلنگر سریع، الکسانیان به سمت عقب تشک مشتی کوبیده شد و ساروی به عقب چرخید. طرف ارمنی درخواست چلنج کرد که ساروی در حین حرکت از محدوده خارج شده، اما مورد قبول واقع نشد و امتیاز دیگری را در امتیازات ایرانیان به ثبت رساند. سپس ساروی به پنجمین قهرمان المپیک فرنگی در تاریخ ایران دست یافت.

ساروی می‌داند که جشن‌ها در زادگاهش آمل در شمال ایران آغاز شده است. وی افزود: شهر و استان زادگاه من، خانه کشتی فرنگی در ایران است. همه در آنجا واقعا خوشحال هستند و مدال من را جشن می‌گیرند، بنابراین من واقعاً افتخار می‌کنم که این پیروزی کسب شد.

الکسانیان شکست را خیلی خوب قبول نکرد. او با کلکسیونی کامل از مدال‌های المپیک؛ یک طلا در ریو ۲۰۱۶ و برنز در لندن ۲۰۱۲، نقره اول در توکیو ۲۰۲۰ و حالا  نقره دوم چیزی نبود که او می‌خواست. بلافاصله پس از اینکه مدال در مراسم اهدای جوایز به گردن او انداخته شد، آن را درآورد و در دست نگه داشت، حتی در حالی که مدال آوران برای عکاسی در اطراف صحنه رژه می‌رفتند، او در نشست خبری مدال آوران حاضر نشد. 

در دیگر فینال فرنگی، کوساکا دارنده مدال برنز جهان در دور دوم ۴ امتیاز را به ثمر رساند که با پیروزی ۵-۲ مقابل دیمیو ژادرایف (قزاقستان) دارنده مدال برنز آسیایی، او را به طلای وزن ۷۷ کیلوگرم رساند. این پیروزی یک روز پس از آن به دست آمد که کنیچیرو فومیتا (ژاپن)، موفق به کسب مدال طلای وزن ۶۰ کیلوگرم شد و به خشکسالی ۴۰ ساله ژاپن در بازی‌های المپیک پایان داد.

در فینال، ژادرایف ابتدا با یک گام بیرون و یک امتیاز انفعالی ضربه‌ای زد، اما نتوانست کوساکا را از حالت اول خارج کند و در وقت دوم با برتری ۲-۰ به وقت دوم رفت. کوساکا که در تنها دیدار قبلی خود در گرندپری آلمان ۲۰۲۳ ژادرایف را شکست داده بود، زمانی که قزاق را با پنکیک ۴ تایی چسباند، کشتی را برگرداند. سپس امتیاز انفعال را دریافت کرد و نتیجه را ۵-۲ کرد و تا پیروزی ادامه داد تا کشتی به پایان برسد.

کوساکا گفت: صادقانه بگویم، طبق برنامه کشتی من پیش نرفت. اما تنها کاری که می‌توانستم انجام دهم این بود که تا آخر راه به خودم ایمان داشته باشم. وقتی روی تشک رفتم، کسی نبود که مرا نجات دهد. من فقط به خودم و تمام تمریناتی که انجام دادم ایمان داشتم و به فشار آوردن ادامه دادم.

سه سال پیش در توکیو، ژاپن یک مدال شگفت انگیز برنز در این وزن را از شوهی یابیکو (ژاپن) دریافت کرد. اما در سال‌های بعد، کوساکا به نظر می‌رسید که نه تنها یابیکو را خلع کند، بلکه آن را به سطح جهانی ارتقاء داد. او اولین بار با مدال برنز در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ خود را شناخته بود. سپس به تنهایی به آلمان و مجارستان برای تمرینات فشرده سفر کرد، او امسال را با مدال برنز در مسابقات آزاد زاگرب آغاز کرد و از آنجا بهتر شد، زیرا او در مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمان جهان، آکژول محموداف (قرقیزستان) را شکست داد، سپس سری رنکینگ بوداپست را به طور ناگهانی به عنوان قهرمان اصلی پاریس تبدیل کرد.

کوساکا گفت: «این مثل یک رویاست. برای این لحظه، از زمانی که کوچک بودم، روز‌های سختی را پشت سر گذاشتم و این خیلی خوب است که قهرمان شدم.» می‌توان گفت کوساکا از روزی که به دنیا آمد برای موفقیت در المپیک مقدر بود. او دو ماه پس از اینکه نائوکو تاکاهاشی (ژاپن) مدال طلای ماراتن زنان را در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به دست آورد، متولد شد، شاهکاری که او را تا به امروز در میان محبوب‌ترین ورزشکاران ژاپن قرار می‌دهد.

مادر کوساکا آنقدر تحت تأثیر این پیروزی قرار گرفت که از همان شخصیت کانجی برای «نائو» در نام کوچک تاکاهاشی برای پسر تازه متولد شده‌اش استفاده کرد. کوساکا پس از پیروزی به همنام خود ادای احترام کرد.

در وزن ۷۷ کیلوگرم فرنگی، آکژول محموداف (قرقیزستان)، دارنده مدال نقره توکیو که پس از کسب عناوین متوالی جهانی در پاریس به دنبال طلای المپیک بود، باید به برنز بسنده کند و این کار آسانی نبود.

محموداف که در مرحله یک چهارم نهایی به دیمیو ژادرایف باخت، در اوایل وقت دوم یک پرتاب ۴ امتیازی به دست آورد و این تفاوت را در برد ۶-۵ مقابل سانان سلیمانوف (آذربایجان) ایجاد کرد که در رالی دیرهنگام او فقط کوتاه به میدان رفت. 

مالخاس آمویان قهرمان اروپا (ارمنستان) دارنده مدال برنز دو دوره اخیر مسابقات جهانی، در وزن ۷۷ کیلوگرم فرنگی با پیروزی ۶ بر ۵ مقابل آرام واردانیان (ازبکستان) برنز وزن ۷۷ کیلوگرم را به دست آورد.

قرقیزستان دومین برنز را زمانی به دست آورد که اوزور ژوژوپبیکوف، دارنده پنج مدال آسیایی در وزن ۹۷ کیلوگرم از کرم ابراهیم محمد جابر (مصر) ۲-۱ برتری داد. ژوژوپبیکوف پس از دریافت هر یک امتیاز انفعال، زمانی که جابر گزینه دوم را در دقیقه پایانی داشت، از مزیت معیار برخوردار بود، اما تصمیم گرفت ایستادگی کند. پس از پایان زمان، مصر یک چالش مشکوک را انجام داد که یک امتیاز به تعداد ژوژوپبیکوف اضافه کرد.

دیگر مسابقه مدال برنز وزن ۹۷ کیلوگرم زمانی که رستم آساکالوف ۴۰ ساله (ازبکستان) پس از آسیب رساندن به کتف خود در اوایل کشتی با قهرمان جهان، گابریل روسیلو (کوبا) مجبور به ناکامی شد، به پایان رسید. آساکالوف هنگام تلاش برای پرتاب، روی شانه فرود آمد. او سعی کرد ادامه دهد، اما بعد از چند ثانیه متوجه شد که اینطور نیست و پیروزی را به حریف اهدا کرد. این آخرین شانس این دارنده دو مدال جهان برای مدال المپیک در سه حضور بود، زیرا او پس از مسابقه کفش‌های خود را به نشانه بازنشستگی روی تشک گذاشت.

نتایج دیدار‌های روز سوم مسابقات کشتی فرنگی به شرح زیر است:

۶۷ کیلوگرم 

پرویز نصیب‌اف (اوکراین). حسرت جعفروف (آذربایجان)، ۳-۳ 

سعید اسماعیلی (ایران). اسلاویک گالستیان (ارمنستان)، ۱۰-۴

۷۷ کیلوگرم

طلا: نائو کوساکا (ژاپن). دیمیو ژادرایف (قزاقستان)، ۵-۲

برنز: مالخاس آمویان (ارمنستان). آرام واردانیان (ازبکستان)، ۶-۵ 

برنز: آکژول محموداف (قرقیزستان). سانان سلیمانوف (آذربایجان)، ۶-۵

۸۷ کیلوگرم 

علیرضا مهمدی (ایران). ژان بلنیوک (اوکراین)، ۳-۳ 

سمن نوویکوف (بلغارستان). دیوید لوسونچی (مجارستان)، ۳-۱

۹۷ کیلوگرم 

طلا: محمدهادی ساروی (ایران). آرتور الکسانیان (ارمنستان)، ۴-۱

برنز: گابریل روسیلو (کوبا). رستم آساکالوف (ازبکستان) ۲-۰

برنز: اوزور ژو ژوپبیکوف (قرقیزستان). محمد جابر (مصر) ۲-۱

انتهای پیام/


برچسب ها: المپیک پاریس 2024

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *